Elektronisk körjournal

6 sätt att förbättra säkerheten för din fordonsflotta under 2021

 

Om du äger en fordonsflotta eller är ansvarig för en verksamhet med många bilar, är säkerheten för flottan en av dina högsta prioriteter. Säkerheten för dina chaufförer, säkerheten för dina fordon och säkerheten för maskiner och utrustning. I den ordningen!

Men varför? Varför ska du vara extra uppmärksam på säkerheten utöver vad lagen kräver? Och vad kan du göra för att förbättra säkerheten?

Vi besvarar dessa frågor och mera, plus att vi har inkluderat en praktisk checklista som du kan använda som grund till en mera säker fordonsflotta 2021.

 

Företagschaufförer är ofta inblandade i olyckor

Säkerheten för nyttofordon i Europa har kommit långt, särskilt när det gäller lastbilar. Mellan 2001 och 2011 minskade antalet dödsfall med lastbilar i EU med 42 %. En förbättring som i huvudsak beror på bättre förarutbildning och säkrare lastbilar.

Men faktum är, att då dina chaufförer kör fler kilometer och kör oftare, utgör de en större risk än den genomsnittlige trafikanten. För dig som är ansvarig för en fordonsflotta, är dina chaufförer din viktigaste tillgång, och det är viktigt att på bästa möjliga sätt se till att de är säkra.

 

Omkostnader vid olyckor med nyttofordon

I USA har man en enda siffra för genomsnittskostnaden vid en olycka med nyttofordon, men i Europa där varje land rapporterar dessa kostnader individuellt, är bilden lite mera blandad. Men det finns vissa data tack vare en studie av Loughborough University i Storbritannien från 2016.

 

I den lägre änden på skalan, om ett nyttofordon är involverad i en krock och ingen kommer till skada, kommer Sverige billigast undan med 1,276 och Polen dyrast med 16,095 €. I värsta fall, där en olycka har dödlig utgång, får man betala € 700 000 i Slovakien medan man måste betala hela 3 miljoner € i Österrike, vilket är det högsta beloppet i Europa.

 

Priset för trafikolyckor i Europa

Olyckor med fordon är dyra, och allt du kan göra för att förbättra säkerheten hos din fordonsflotta skyddar inte bara dina chaufförer (och andra trafikanter) – det är också bra för ditt slutresultat.

 

Men exakt vad kan du göra för att förbättra säkerheten? Här kommer våra tips på 6 viktiga punkter:

 

1. Sammanställ en säkerhetsplan specifikt för dina företagsbilar

Att lägga tid på att planera före du agerar, betyder att du har något att följa och något att jämföra med.

Så vad ska en sådan säkerhetsplan innehålla?

Det beror givetvis på din verksamhet, men det behöver inte vara för komplicerat. Involvera så många människor som du tror att du behöver för att utarbeta planen. Det är också en bra idé att prata med dina chaufförer och höra om de har några förslag eller funderingar.

Det är trots allt de som kommer att vara mest involverade i planen.

Om du inte redan har det, är det troligtvis en bra tidpunkt att utarbeta en särskild säkerhetspolitik och därefter börja identifiera alla de variabla delar som ska till för att få politiken att fungera.

 

Här är en checklista som kan hjälpa dig att komma igång!

 

Checklista för säkerhet för fordonsflottan:

  • Har ni en säkerhetspolitik?
  • Underhållning samt vem har ansvar för detta?
  • Träning. Vem har ansvaret för att träna chaufförerna?
  • Belöning. Har ni ett belöningsprogram och vem ansvarar för detta?
  • Vem har ansvar för flottans säkerhet bland ledarna?
  • Vilka verktyg har ni för att öka flottans säkerhet? Använder ni GPS-spårning?

2. Utför förebyggande underhåll

Förebyggande underhåll handlar inte bara om att spara pengar – det är också otroligt viktigt för säkerheten i dina bilar, och ännu viktigare än så, för dina chaufförer.

 

Att ha en proaktiv inställning till bil- och maskinunderhåll innebär att du har möjlighet att parera problem innan de inträffar. Om du inte redan har en, överväg att utse en underhållsansvarig i ditt team. Denna person måste ansvara för att planera all service och underhåll av företagets bilar, upprätta scheman och till exempel ta emot feedback från förarna. Om kostnaden för att anställa en särskild person för just detta är för mycket, är det ett arbete som kan outsourcas. Det viktigaste är att ansvaret läggs någonstans.

 

Är du trött på att läsa och vill hellre tala med någon?

 

{{cta(‘445ef549-794f-45bc-ab87-bf79e633add5’)}}

 

image-png-Jan-13-2021-10-09-51-68-AM

 

Underhåll

Du bör också prova att planera… för det oförutsägbara. Tro oss, det är inte så svårt.

Visst kan du planera för och schemalägga underhåll, men saker kan alltid hända före nästa servicedatum. Och det bästa sättet att snappa upp diverse små varningssignaler är att lyssna på dina förare. Du kan inte bara be dem om små saker, som att kontrollera oljenivåer och däcktryck, utan du kan också få dem att rapportera allt annat som är utöver det vanliga. Om du vill göra kommunikationen mellan dina förare och underhållsteamet så enkel som möjligt kan du till och med skaffa särskilda appar för ändamålet.

 

3. Träna chaufförerna i säkerhet och uppmärksamhet

Det räcker inte att sätta upp några skyltar på väggen och tro att du har gjort allt vad du har kunnat. Om du vill att dina chaufförer ska ta säkerheten på allvar, ska du erbjuda något som de har användning för – ett ordentligt träningsprogram om säkerhet och uppmärksamhet.

Det finns många kurser där ute som är skräddarsydda för att passa verksamheter i alla former och storlekar. Men om du vill göra det superrelevant för dina chaufförer, ska du överväga att sätta ihop ditt eget träningsmaterial.

 “Detta är inte relevant för mig” är en tanke som ofta går genom huvudet på kursdeltagare. Om de ser okända gatunamn och kanske vägskyltar från ett annat land i kursmaterialet, kommer de känna sig mindre engagerade och inte ta kursen lika seriöst.

Men om du har möjlighet att använda erfarenheter och faktiska inspelningar från din egen flotta, kan du göra saker relevanta. Så istället för en kurs som talar om vad man ska göra vid en generisk korsning, med en slumpmässig skådespelare, kan du peka på det specifika trafikljuset 2 km bort på vägen från depån. “Känner du igen dig? Den riktigt skarpa högerkurvan?” “Ja, det är det.”

 

4. Belöna dina chaufförer

Dina chaufförer gillar inte att bli hackade på. Det gillar ingen. Om du bara fokuserar på att göra förändringar och ge feedback när saker går fel, kommer de att uppleva det som negativ uppmärksamhet och bygga en känsla av att “säkerhetsfokuserad” handlar om att göra förarnas liv svårare.

Så istället för att bara använda ”piskan” ska du erbjuda några morötter i form av ett belöningsprogram för chaufförerna.

Börja med att ta reda på hur ditt program ska se ut och hur du ska rulla ut det till dina chaufförer. Då kan fråga dig själv sådant som:

  • Hur mycket kan vi lägga på vårt belöningsprogram för säkerhet för fordonsflottan?
  • Vad ska man ge som belöning?
  • Ska belöningsprogrammet köras på obestämd tid?
  • Vem ska “äga” det?
  • Hur ska vi mäta om belöningsprogrammet har varit lyckat?
  • Hur uppdaterar vi chaufförerna om deras poängställning?

När du har satt ihop ditt program är det dags att titta på vilka kördata från fleet management-systemet som du vill basera poängsystemet på. Fokusera på riskbeteenden som t. ex. hårda inbromsningar, acceleration och antal överskridanden per kilometer och belöna goda prestationer kring dessa.

Fundera därefter på vilken slags belöning du vill ge till chaufförer som kör mest säkert. Det kan vara allt från extra bonus, presentkort eller poäng som kan lösas in mot något annat. Något som ofta glöms bort, är det enklaste och billigaste.

 

5. Erkännande

Med ett enkelt “bra jobbat” och “tack!” kommer man långt. Särskilt om det kommer från högsta ledningen.

 

Utvisa ledarskap och föregå med gott exempel

Med nästan alla nya initiativ i ett företag, beror framgång på hur väl cheferna (det är du) tar ansvar och visar riktningen. Och när det gäller flottans säkerhet funkar inte “Gör som jag säger, inte som jag gör”! Om du vill förbättra flottans säkerhet (eller något annat för den delen) är det upp till dig att påskynda de nödvändiga förändringarna för att uppnå resultatet.

 

Och ja, du kommer förmodligen att stöta på patrull. När du ber någon att ändra hur de gör saker, kommer du ofta att uppleva motstånd. Det är helt naturligt. Så bollen ligger hos dig att förklara varför dessa förändringar är nödvändiga och hur det i slutändan kommer att vara bra för alla inblandade.

 

6. Använd teknik

Du kan göra något av allt detta med ett Excel-ark och papper och penna men du gör livet lättare för alla om du är öppen för ny teknik. Att ha en fleet managment-lösning och GPS-spårning som spårar alla firmabilarnas rörelser, gör det mycket lättare att uppnå dessa förbättringar av fordonsflottans säkerhet.

 

Om du verkligen vill ta flottans säkerhet på allvar, måste du ha ett sätt att tillförlitligt spåra vad dina chaufförer gör och vad statusen på bilen är. En fleet management-mjukvara kan hjälpa dig att lokalisera problematisk körning och prata med föraren innan det resulterar i en olycka. På samma sätt ger data från systemet dig den bästa bilden av vem i ditt team som kör mest säkert och därför kanske bör belönas.

 

Var och en av dessa punkter, ända ner till att se till att ledningen föregår med gott exempel, blir en möjlighet snarare än en avlägsen dröm om du tar hjälp av teknik för att förbättra flottans säkerhet.

 

 

Blog image - fleet safety in 2021

 

Här är en sammanfattning för dig som inte orkade läsa hela:

 

  • Utför förebyggande underhåll av fordonen
  • Håll chaufförerna uppdaterade med regelbunden säkerhetsträning
  • Skapa motivation genom att införa ett belöningsprogram för säker körning
  • Säkerställ att ledningen föregår med gott exempel
  • Implementera GPS-teknik för att spåra fordon och håll ett öga på säkerheten

 

Överallt i Europa och Nordamerika hjälper Fleet Complete fordonsansvariga med att hålla deras chaufförer och nyttofordon säkra med pålitlig, kostnadseffektiv hårdvara och mjukvara.

 

Om du vill tala med någon om att förbättra säkerheten för din fordonsflotta, kontakta oss med en gång!

 

Vill du ha mer information om våra lösningar?

 

{{cta(‘445ef549-794f-45bc-ab87-bf79e633add5’)}}