Uncategorized

4 tips som effektiviserar dina mobila medarbetare snabbt

Kör dina medarbetare mellan olika uppdrag och kunder, eller levererar saker eller tjänster till olika adresser? Har ni behov för ett enda system som kan ge er full översikt i en hektisk arbetsvardag?

Många företag upplever en allt större efterfrågan på varor och tjänster som levereras till deras hem- eller arbetsadress. Till exempel har många butiker, restauranger och andra små till medelstora företag snabbt tvingats växla om för att hålla verksamheten i gång även under COVID-19-krisen. När kunder inte kan komma till dig måste du komma till dem och då behöver du en lösning som kan hjälpa dig att hålla reda på logistiken.

Hur håller du koll på allt fler leveranser och arbetsuppgifter med bara en handfull förare? Hur vet du var dina förare är och vem som är tillgänglig? Och hur fördelar du uppgifterna mellan dem utan att slösa allt för mycket tid på själva kommunikation?

En GPS-baserad lösning, elektroniska körjournaler med fordonsöversikt, kan vara till stor hjälp! Fleet Completes plattform för hantering av bilparker av alla storlekar kan anpassas till företagets specifika behov, så du får exakt de verktyg du behöver för att kunna driva ditt företag effektivt varje dag.

Här är några av möjligheterna, som vi ser störst användning av i denna tid:

1. Tilldela arbetsuppgifter till lediga förare genom projektstyrningsverktyg

Fleet Completes projektstyrningsverktyg löser enkel kommunikation mellan kontoret och de mobila anställda och gör det enkelt att skapa och tilldela nya uppgifter när de kommer in.

På en online-karta har du en översikt över var alla anställda är och vem som är redo för en ny beställning eller ett nytt uppdrag. Du kan också använda systemet för att automatiskt tilldela en uppgift till den som är närmast eller bäst utrustad för jobbet.

De anställda i fältet behöver inte återvända till kontoret eller checka in för att ta reda på vart de åker nästa gång. De får helt enkelt ett meddelande på sin telefon eller surfplatta när de får ett uppdrag. De får en översikt över alla uppgifter och kan enkelt tilldela sig fler uppgifter om de har tid över.

Projektstyrningsverktyg

Via mobilen kan de också fylla i online-formulär som skapats av chefen/ projektledaren/ administratören på kontoret, och bifoga foton och signaturer till uppdraget innan det markeras som ”färdigt”.

Personen som tilldelar personalen alla uppdrag får en tydlig översikt och uppdaterad status för alla uppgifter.

2. Automatisera så mycket du kan med elektronisk körjournal och fordonsöversikt

Om du vill gå ett steg längre än uppgiftshantering via projektverktyget, får du dessutom tillgång till en fullständig fordonsöversikt genom medarbetarnas körjournaler – som ger en mängd andra alternativ för att effektivisera era processer och minska bilrelaterade kostnader.

Förutom allt relaterat till förarens platsinformation, ger Fleet Completes automatiska fordonsrapporter inblick i körbeteende, koldioxidutsläpp, graden av användning av enskilda bilar etc. Det är naturligtvis relevant i förhållande till effektivitet, men det räknas också på plussidan för företagets miljötänk. Våra kunder sparar vanligtvis 12% bara i minskad bränsleförbrukningen när de installerar körjournalerna.

Olika moduler kan också hjälpa dig att hålla koll på bilunderhåll, bilrelaterade kostnader och ge en översikt över var era kunder är lokaliserade.

Genom att “teckna” områden på online-kartan kan du också ställa in intressanta platser (POI) och få ett automatiskt meddelande när dina förare anländer eller lämnar en viss plats. Det kan användas för att berätta för en kund att något har levererats eller att en av dina anställda har anlänt och är på adressen. Det kan också användas som skydd mot stöld av bilar eller annan utrustning på en specifik adress.

Fordonsöversikt

3. Undvik att slösa tid på att samla ihop milersättning och körjournaler

För att hålla igång sin verksamhet erbjuder många restauranger och butiker att leverera mat och varor ut till sina kunder. I dessa fall är det ofta de anställda som ansvarar för leveransen i sina egna bilar och som därför har rätt till milersättning.

En GPS-baserad elektronisk körjournal håller automatiskt reda på hur många kilometer varje anställd har kört och ska kompenseras för.

Fleet Complet körjournal bygger på svenska skatteregler och skattesatser och säkerställer därför att alla får exakt den milersättning de har rätt till. Vi erbjuder två olika gör-det-själv-lösningar som du kan installera själv och kommer igång direkt med.

Ta kontakt för priser ->

4. Få hjälp med att anpassa och optimera era nuvarande IT-system

Om ditt företag redan har systemen på plats, men behöver hjälp med att lösa en viss utmaning, kan du få hjälp från vårt ProServices-team, som anpassar din nuvarande lösning efter dina behov. De är specialiserade på skräddarsydda lösningar och integrationer relaterade till mobil arbetskraft och projekthantering.

Oavsett om du behöver din egen unika app, för att behandla ordrar inom några sekunder med minimal datainmatning eller för att analysera din data och anpassa dina instrumentpaneler så att de är vettiga, kan vi göra det åt dig.

Läs mer om ProService ->

Vill du veta mer om lösningar som kan hjälpa företag att anpassa sig under denna speciella tid?
Läs mer om våra lösningar för företag med anställda ute på fältet här eller fyll i kontaktformuläret på denna sida.

{{cta(‘388fe52d-e59d-4897-84ca-357be785cdd4’)}}